Szkoła Podstawowa nr 1 im. Karola Marcinkowskiego w Murowanej Goślinie

Tradycja

CEREMONIAŁ SZKOLNY

             

1. Zasady ogólne:

1) Ceremoniał szkoły jest zbiorem zasad i form określających zespołowe i indywidualne zachowanie się uczennic, uczniów i nauczycieli, uczestniczących w uroczystościach państwowych, patriotyczno-religijnych i szkolnych.

2) Dokument ten nie określa wszystkich elementów poszczególnych uroczystości. Uzależnione są one od charakteru uroczystości, głównego organizatora oraz specyfiki miejsca.

3) Uczennice i uczniowie reprezentujący szkołę w czasie uroczystości państwowych i patriotyczno-religijnych, wykonują zadania przewidziane przez głównego organizatora. Reprezentacją uczniów opiekuje się wyznaczony przez dyrekcję nauczyciel.

4) Za organizację i przebieg uroczystości szkolnych odpowiada wyznaczony nauczyciel lub Dyrektor prowadzący uroczystość, który przeprowadza imprezę zgodnie z przygotowanym i zatwierdzonym scenariuszem.

5) Udział uczniów w uroczystościach państwowych i patriotyczno-religijnych powinien być poprzedzony przygotowaniem ich poprzez zapoznanie z tematyką uroczystości.

6) Ceremoniał Szkoły jest istotnym elementem obrzędowości szkolnej, nawiązujący do wychowania w duchu tradycji i poszanowania Ojczyzny.

2. Oficjalne uroczystości:

1) Apel poległych (przed pomnikami, w miejscach pamięci narodowej).

2) Święta narodowe (rocznice).

3) Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego.

4) Uroczyste przyjęcie uczniów klas pierwszych do grona społeczności uczniowskiej – „pasowanie”.

5) Święto Patrona Szkoły Karola Marcinkowskiego.

6) Uroczystości związane ze Świętem Niepodległości.

7) Uroczystości związane ze Świętem Konstytucji 3-go Maja.

8) Uroczyste zakończenie roku szkolnego.

3. Szkoła posiada Sztandar, który jest symbolem tradycji Szkoły i miłości do Ojczyzny  i znakiem przynależności uczniów i nauczycieli do Szkoły.

4. Wzór Sztandaru Szkoły.

Sztandar jest kwadratową flagą barwy czerwonej na rewersie, na którym widnieje wizerunek Patrona Szkoły Karola Marcinkowskiego oraz napis: „1995 Szkoła Podstawowa nr 1 im. Karola Marcinkowskiego”. Awers jest barwy granatowej z napisem „MĄDRYM I ODPOWIEDZIALNYM”, litery są barwy złotej. Na awersie w lewym górnym rogu znajduje się godło miasta Murowana Goślina, w prawym górnym rogu znajduje się zaś godło Polski. W centrum awersu znajduje się symbol oświaty - kaganek na tle otwartej księgi. Sztandar Szkoły zawiesza się na drzewcu zwieńczonym godłem państwowym. Krawędź Sztandaru jest obszyta frędzlami koloru złotego.

5. Sztandar przechowywany jest w specjalnej gablocie w holu Szkoły.

4. Uczniowie i nauczyciele otaczają Sztandar szacunkiem, oddając mu należne honory.

4. Prawo noszenia sztandaru mają uczniowie Szkoły.

5. Uczniowie – poczet sztandarowy występują ze Sztandarem podczas:

- uroczystego apelu,

- składania ślubowania uczniowskiego,

- Święta Patrona Szkoły,

- apelu poległych,

- uroczystości składania kwiatów w miejscach pamięci narodowej,

- innych uroczystościach szkolnych - na polecenie Dyrektora Szkoły.

6. Poczet sztandarowy powinien być wytypowany z uczniów wyróżniających się w Szkole.

7. Poczet sztandarowy występuje w regulaminowym stroju (sztandarowy - ciemny garnitur, biała koszula, krawat jednobarwny, asystujące - granatowa spódnica, biała bluzka). Wszyscy członkowie pocztu noszą szarfę biało-czerwoną, przewieszoną przez prawe ramię, zwróconą kolorem białym w stronę kołnierza, spięta na lewym biodrze. Poczet występuje w białych, jednolitych rękawiczkach.

8. Poczet sztandarowy może występować na uroczystościach bez asysty uczniów Szkoły.

9. Chwyty sztandarem:

- w postawie zasadniczej sztandarowy trzyma sztandar przy prawej nodze, na wysokości czubka buta, postawiony na „trzewiku” drzewca. Drzewce przytrzymuje prawą ręką na wysokości pasa,

- sztandarem wykonuje się następujące chwyty:

„na ramię” - sztandarowy prawą rękę kładzie drzewce na prawe ramię i trzyma pod kątem 450 w stosunku do ramienia. Prawa ręka wyciągnięta wzdłuż drzewca.

„prezentuj” - z położenia „do nogi”, sztandarowy podnosi Sztandar prawą ręką pionowo do góry wzdłuż prawego ramienia. Następnie lewą ręką chwyta drzewce sztandaru tuż pod prawą i opuszcza prawą rękę na całą jej długość, obejmując dolną część drzewca.

„do nogi” - z położenia „prezentuj” sztandarowy przenosi Sztandar prawą ręką do nogi. Chwyt „do nogi” wykonuje się na komendę „baczność”.

10. Zasady uczestniczenia uczniów reprezentujących Szkołę  w uroczystościach państwowych i patriotyczno-religijnych:

1) Uczniowie reprezentujący Szkołę w uroczystościach państwowych realizują zadania przewidziane dla nich przez głównego organizatora uroczystości, zgodnie ze scenariuszem danej uroczystości i zasadami ceremoniału szkolnego.

2) Udział szkolnej reprezentacji w uroczystościach patriotyczno-religijnych uzależniony jest od ogólnego scenariusza, miejsca i okoliczności uroczystości.

3) W mszach w obiektach sakralnych poczet sztandarowy zajmuje miejsce z prawej strony ołtarza bądź inne wyznaczone przez organizatora uroczystości. Poczet Sztandarowy wprowadza się przed zajęciem przez celebransa miejsca przy ołtarzu, a wyprowadza przed opuszczeniem obiektu przez pozostałych uczestników uroczystości.

11. Szkoła posiada hymn, który jest śpiewany przez społeczność uczniowską w czasie uroczystości szkolnych.

12. Hymn jest śpiewany z akompaniamentem orkiestry szkolnej lub pianina.

13. Autor hymnu szkoły jest nieznany.

14. Hymn śpiewany jest w pozycji stojącej, w postawie „baczność”.

15. Tekst hymnu:

                       

                        Zostań zawsze w mej pamięci

                        taka dobra, mądra, jasna.

                        Pełna gwaru i piosenki

                        kolorowa, ciepła, własna.

                        Herbem imię twoje wplotę

                        w serca mego tarczę

                        by na szare dni i złote

                        była zawsze mi oparciem.

                        Aby kochać mi pomogła

                        w każdej chwili trudnej

                        jednakowo maj pogodny

                        jak i chmurne życia grudnie.